Ένα από τα πανό των διαδηλωτών του Σαββάτου έγραφε: «Δεν υπάρχει υγεία χωρίς ελευθερία». Ένα άλλο έγραφε: «Ελεύθερα βουνά χωρίς φωτοβολταϊκά». Κι ένα άλλο: «Kibris ΄ta – Baris – Encellen». Ήταν κι ένα μεγάλο που έγραφε στα ελληνικά και στα τουρκικά: «Αγώνας ταξικός διακοινοτικός – Είναι η απάντηση στον καπιταλισμό». Η ποικιλία και το περιεχόμενο της διαμαρτυρίας θα μπορούσε να με κάνει να γράφω άρθρα εναντίον αυτών των ανέμπνευστων διαδηλωτών με τα μιμητικά συνθήματα. Ή, στην καλύτερη περίπτωση να περάσουν απαρατήρητοι και ο περισσότερος κόσμος να σκέφτεται το κυπριακό: Άλλα λόγια θκειε παπά. Όμως, η Αστυνομία πέτυχε το ακατόρθωτο· Έκανε όλο τον κόσμο να δώσει σημασία σε κάποιες περιθωριακές ομάδες νεαρών, που αυτά τα χωρίς ουσία συνθήματα τα γράφουν εδώ και χρόνια στους τοίχους. Έκανε και την αντιπολίτευση (ΑΚΕΛ) να εκδίδει ανακοινώσεις του στιλ: «Η στάση της κυβέρνησης θέτει και ζήτημα υπεράσπισης του κράτους δικαίου και των ατομικών ελευθεριών στον τόπο μας». Τουτέστιν, η κυβέρνηση επιβάλλει δικτατορία και πρέπει να υπάρξει λαϊκός ξεσηκωμός για να υπερασπιστούμε τη δημοκρατία. Πώς φτάσαμε εδώ; Μα, επειδή μερικοί αστυνομικοί διαχειρίστηκαν μια διαδήλωση, που μέχρι κάποια ώρα ήταν αδιάφορη, ως να επρόκειτο για στρατιωτικό πραξικόπημα στο οποίο έπρεπε να αντισταθούν. Και τώρα ανησυχούν ότι στη νέα αυριανή διαδήλωση η συμμετοχή των πολιτών θα είναι πολύ μεγαλύτερη και η διαχείριση της Αστυνομίας σχεδόν αδύνατη ακόμα κι αν υπάρξουν σκόπιμα επεισόδια αντεκδίκησης. Δηλαδή, αντί να αποτρέψουν τη διαμαρτυρία, αφού μας λένε ότι είναι παράνομη, πέτυχαν να τη μαζικοποιήσουν. Θα τους πούμε και μπράβο;
Κάθε πολίτης της δημοκρατίας έχει δικαίωμα να εκφράζεται όπως θέλει, ακόμα και με ανοησίες, ακόμα κι αν πιστεύει ότι η απάντηση στον καπιταλισμό είναι ένας (ανύπαρκτος) «αγώνας ταξικός διακοινοτικός» σε μια χώρα που κατέχεται από ξένη δύναμη και η μια κοινότητα τάσσεται δίπλα στην κατοχική δύναμη κι όχι δίπλα στην άλλη κοινότητα. Δικαιούται να πιστεύει ότι δεν υπάρχει υγεία χωρίς ελευθερία κι ας αποδεικνύει η ζωή ότι δεν υπάρχει ελευθερία χωρίς υγεία. Δικαιούται να εκδηλώνει τα πιστεύω του και σε διαδηλώσεις. Αλλά, σε μια δημοκρατία δεν δικαιούται η Αστυνομία και η κυβέρνηση να επιβάλλει αυθαίρετα διά ροπάλου τα δικά της πιστεύω. Λένε πολλοί ότι η νεαρή Αναστασία, που τραυματίστηκε σοβαρά από την αστυνομική επίθεση, δεν είναι αθώα διότι έκανε άσεμνη χειρονομία διά του μεσαίου δακτύλου προς τους αστυνομικούς. Δηλαδή, για να λέμε τα πράματα με το όνομά τους, τους καύλιασε. Πραγματικά απορώ, που υπάρχουν συμπατριώτες μου, οι οποίοι μάλιστα διατείνονται ότι έχουν μυαλό στα κεφάλια τους, που χρησιμοποιούν αυτό το επιχείρημα για να δικαιολογήσουν την αντίδραση των αστυνομικών. Η κοπέλα δέχτηκε απευθείας στο σώμα της τη βολή από το αντιδιαδηλωτικό όχημα. Δηλαδή, ο χειριστής τη σημάδεψε και την έπληξε χωρίς να σκέφτεται ότι η πίεση νερού που εκτόξευε υπήρχε πιθανότητα να ήταν μοιραία για έναν απροστάτευτο άνθρωπο. Ακόμα κι αν του έκανε χειρονομία που τον εκνεύρισε. Κυκλοφόρησε βίντεο που δείχνει ότι εκείνη τη στιγμή η Αναστασία δεν έκανε καμιά χειρονομία. Κι αυτό είναι χειρότερο. Διότι, αν έκανε προηγουμένως χειρονομία σημαίνει ότι ο αστυνομικός μέσα στον περιβόητο πια Αίαντα, την κυνήγησε, την εντόπισε και την πυροβόλησε για να την εκδικηθεί. Αυτούς τους αστυνομικούς θέλουμε να μας προστατεύουν; Αυτούς που δεν σκέφτονται τις συνέπειες των ενεργειών τους;
Άλλο είναι να διαφωνείς με τις διαδηλώσεις σε τέτοιους καιρούς πανδημίας, όταν μας απαγορεύουν ακόμα και να πάμε να δούμε πάνω από δυο φίλους μας. Άλλο να διαφωνείς με όσους στήνουν πόλεμο κατά των εμβολίων ή των περιορισμών ή με όσους (παρόμοιους) καίνε κεραίες τηλεφωνίας επειδή φοβούνται τα 5G. Άλλο να διαφωνείς με «άσεμνες χειρονομίες» προς τους αστυνομικούς. Άσε που δεν υπάρχει τίποτα άσεμνο στο λαϊκό άθλημα του καυλιάσματος, το άσεμνο είναι ότι το έκαναν με τον εγγλέζικο τρόπο, δηλαδή με κλειστά όλα τα δάκτυλα και το μεσαίο να εξέχει, ενώ το παραδοσιακό μας γίνεται με το μεσαίο δάκτυλο προς το εσωτερικό της παλάμης και τα υπόλοιπα προς τα έξω (ευχαριστώ τον Πάρη Αριστείδη που μου το θύμισε). Κι άλλο να υπερασπίζεσαι τη βαρβαρότητα και την ολοφάνερη «δυσανάλογη βία» των αστυνομικών.
aristosm@phileleftheros.com